Motorna sekcija Aerokluba ALC

Motorna sekcija združuje več kot 90 članov, od tega preko 10 članic. Večina članov je samo motornih pilotov, kar nekaj pa se jih je odločilo za motorno letenje ko so že bili jadralni piloti. Prvi impulzi, zakaj postati motorni pilot, so pri članih različni. Nekateri člani so športni piloti, ki uživaju v letenju po vnaprej zadani poti ter v letenju na druga letališča. Najboljši se z dodatnim izobraževanjem usposobijo za izobraževanje bodočih pilotov. Poseben tip letenja je vleka jadralnih letal in letenje za potrebe padalske sekcije. Žal motorna sekcija trenutno nima v lasti akrobatskega letala, zato akrobatsko letenje ni možno.

Kaj je motorno letenje?

Motorno letenje je letalska dejavnosti, kjer letalo s pomočjo motorja poleti, leti in pristane. Letalo se lahko v zraku premika okrog vseh treh osi: okrog vzdolžne se nagiba, okrog prečne se dviga ali spušča, okrog vertikalne pa spreminja smer. Temu primerno letalo nima samo volana in ročice za plin, temveč tudi nožne komande. Resnici na ljubo tudi volan ni takšen kot v avtu, saj ima v letalu dvojno funkcijo – sprememba smeri okrog vertikalne osi z vrtenjem ter spremeba spuščanja/dviganja s premikanjem naprej/nazaj. V nekaterih letalih pa je volan lahko nadomeščen s krmilno palico.
Da ne pride do zmede v zraku in da je letenje varno za vse udeležence se mora motorno letenje odvijati skladno s pravili. Definirana je minimalna višina, na kateri sme letalo leteti in tudi področja, kjer je letenje dovoljeno, kjer je občasno dovoljeno in kjer je prepovedano. Določena področja nadzirajo kontrolorji letenja, zato je za letenje v teh področjih potrebno let napovedati in se nato napovedi tudi držati.

Tekmovanja

Motorno letenje je lahko tudi tekmovalno. Tekmuje se na več področjih, grobo pa lahko tekmovanja delimo na precizno letenje in akrobatsko letenje. Obe disciplini zahtevata mirno in natančno roko, občutek za letalo, odlično fizično in psihično kondicijo ter veliko treninga.

Pilot za en dan

V enem dnevu se zainteresiranim predstavi, kako izgleda letenje z motornim letalom. Najprej zainteresirani poslušajo predavanja o osnovah aerodinamike, krmil in inštrumentov. Sledi prikaz predpoletnega pregleda in natopribližno pol ure letenja z inštruktorjem s pilotskega sedeža. Naslednji let opazuje kot potnik z zadnjega sedeža, da še enkrat podoživi vse dogajnanje za krmilom letala. Na dogodku so prisotni člani motorne sekcije, ki skrbijo, da vse lepo poteka, vmes pa v pogovoru predstavijo klub in odgovarjajo na vprašanja, ki se porajajo tekom dneva. Vsak dobi v letališki restavraciji tako imenovano pilotsko malico ter diplomo in simbolično darilo kot spomin na dan ko ste izkusili užike letalskega dneva.

Pogosta vprašanja

Oblečemo se podobno kot za vožnjo z avtom. Letalo je opremljeno s hlajenjem kot tudi gretjem za letenje v hladnejšem času.

Športna motorna letala lahko letijo tja do 3000 m nadmorske višine. Sama višina leta pa je odvisna od tega, kje letimo in kakšen je namen leta. Minimalna predpisana višina letenja je vsaj 300 metrov na naseljenimi področji in vsaj 150 metrov izven naseljenih območij.

Hitrost leta merimo glede na zračno maso, v kateri je letalo. Ta hitrost je približno 150 km/h v vzpenjanju in okrog 180 km/h v horizontalnem letu. Hitrost glede na zemljo pa je odvisna od premikanja te zračne mase, čemur rečemo veter. Če nam veter piha nasproti je naša hitrost glede na zemljo manjša, pri vetru v hrbet pa večja.

Pri okvari motorja pilot najprej oceni, ali se lahko varno vrne na letališče. Če to ni možno poišče teren za zasilni pristanek. Letalo lahko leti tudi brez motorja, podobno kot jadralno letalo, kar pilotu omogoči da izvede manever pristajanja.

Poraba je odvisna od moči motorja in režima leta. Pri horizontalnem letu Cessna z bencinskim motorjem na uro leta porabi 35 l goriva , Cassna z dizel motorjem pa 25 l nafte.

Zrak se v naravi giblje v različnih smereh. Ko letalo zapelje iz zračne mase, ki se giblje v eno smer v zračno maso, ki se giblje drugače, to občuti kot nekakšen »udarec« oz. kot da ga je nekaj potisnilo navzgor ali navzdol. Potnik v letalu pa to občuti kot da je letalo zapeljalo »na grbino« ali v »luknjo«. Glavna vzroka sta navadno termična dviganja in zračni rotorji, ki so posledica gibanja zraka preko ovire, za katero nastane tako imenovan rotor.

  • info@alc.si
  • Begunjska cesta 10, Lesce, 4248 Lesce, Slovenija
  • +386 (31) 319 114
© 2024 Aeroklub Alpski Letalski center Lesce